Monday20 November 2017

Thursday, 11 December 2008 21:30

Open Brief aan Bert Schoofs

Beste,

Reeds in 2006 bereikte me via allerlei nieuwskanalen en mondelinge opmerkingen het bericht omtrent incidenten tussen 2 groepen vreemdelingen, met name jongeren van Turkse en Joodse origine. Als mijn geheugen me niet in de steek laat was hierover een heftige discussie ontstaan in de Beringse gemeenteraad.

Er werd dan blijkbaar door het Vlaams Belang een herdenkingsmonument voor de Joodse gemeenschap gevraagd voor deze gebeurtenissen. Het deed me destijds al de wenkbrauwen fronsen, maar vond het niet de moeite om hierover iets te zeggen. Nu is de discussie blijkbaar weer open en vraagt het Vlaams Belang een heus monument voor de slachtoffers van de holocaust. Ik veroorloof het me om even terug te duiken in mijn eigen verleden.

In 1982 werden wij als militanten van het Vlaams Blok de toegang verhinderd tot één of ander zaaltje in Beringen, door het zogenaamde 'Anti-Fascistisch Front' en plaatselijke linkse politici. Na een stevige vechtpartij geraakten we uiteindelijk binnen, maar daarna niet meer buiten. De rijkswacht moest ons ontzetten.

Een jaar of twee later moesten onze militanten van Jongeren Aktief samen met militanten van het plaatselijke Vlaams Blok bestuur Limburg letterlijk vechten voor hun leven in het Limburgse Genk. Op een of andere activiteit van het Vlaams Blok werden we toen letterlijk door vreemdelingen van straat geschopt. Ik denk zelfs dat hier ook uw collega Jan Mortelmans bij aanwezig was.

Een jaartje later, bij een herdenking van het Sint-Maartensfonds op het kerkhof van het Limburgse Lommel, ongeveer het zelfde scenario. Hier hadden extreem-linkse groepen én de Joodse gemeenschap opgeroepen tot het verhinderen van deze activiteit, met alle gevolgen van dien.

Ik kan zo nog wel even doorgaan maar dit is niet de bedoeling. Ik weet niet waar U toen was en of U van onze geschiedenis op de hoogte bent. Feit is dat niemand voor ons toen een herdenkingsmonument heeft gevraagd, en geloof me, we kregen meer als enkele stenen op ons hoofd.

Nu is een herdenkingsmonument voor voetvolk en militantjes in het mooie Limburg natuurlijk niet nodig. Wat wel beter zou zijn is dat Uw fractie i.p.v. een holocaust monument, die reeds verspreid staan over gans Vlaanderen en Europa, een monument zou aanvragen voor de vreselijke terreur tegen onze eigen geestesgenoten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Of wat dacht u van een monument voor de repressieslachtoffers van Limburg die verkracht, mishandeld en vermoord waren! U kan misschien een straatnaam aanvragen voor Lode Sleurs, Frans Ketels, André Peymen, of waarom geen Burgemeester Arien Straat.

U zou door schaamte moeten worden overvallen dat wanneer U wéét dat er in deze on-staat België nooit amnestie is verleend aan onze eigen mensen, Uw fractie het nodig vindt om een Holocaust gedenksteen aan te brengen. Dit is verraad in zijn puurste vorm!

Ik schaam me in ieder geval als militant in jullie plaats en zal het niet nalaten dit ook kenbaar te maken. Graag had ik hierover nog een reactie, zodat, wanneer ik over onjuiste informatie zou beschikken, dat alsnog kan worden rechtgezet. Op de webstek van het Vlaams Belang Beringen vind ik er alleszins niets over terug.